Nämä viisi asiaa opin some-markkinoinnista tänään
Reading Time: < 1 minute
Voihan ystävänpäivän viettää näinkin, toista se oli viime vuonna (KLIK). Ruusujen asemasta oli tänä vuonna tarjolla some-markkinointikoulutusta. Koulutuksen järjestivät kunta ja Yrityspalvelu Oy, paikallinen yrittäjäjärjestö ja seutukunnan kehittämisyhtiö.
Ilmaisen koulutuksen esittelyteksti lupasi vastata moneen kysymykseen: ”Miten yritys voi vaikuttaa tunteisiin markkinoilla? Mitä yrityksen tulee tehdä somessa kehittääkseen myyntiään?”. Myös markkinavideoiden tekemistä oli luvassa.
Se vetää vakavaksi, kun kouluttaja ehdottaa videon kuvaamista ja julkaisemista. Mekko on itse ommeltu (KLIK). |
Mitä jäi vajaan kahden tunnin koulutuksesta käteen?
Käytännössä koulutuksessa pohdittiin, että millainen sisältö verkkosivuilla ja somessa opettaa, vakuuttaa, inspiroi ja viihdyttää. Karkeasti jäi mieleen, että opettavia ja viihdyttäviä sisältöjä voi käyttää tietoisuuden kasvattamiseen. Vakuuttavia ja inspiroivia materiaalia pidetään puolestaan ostoa edistävinä.
Opettavaksi sisällöiksi Tovari Oy:n Kotilainen listasi artikkelit, kirjat, infograafit, lehdistötiedotteet, oppaat ja erilaiset trendit. Vakuuttavia olivat puolestaan demovideot, demot, tuoteominaisuuksien esittely, case-tutkimukset, raportit ja tutkimukset, hinnastot ja erilaiset laskelmat.
Viihdyttäviä ovat erilaiset, testit, kilpailut, viraalisisällöt, pelit ja videot. Inspiroivina sisältöinä listattiin ihmisten ja julkkisten suositukset, erilaiset yhteisöt, arvostelut, tapahtumat ja arvioinnit.
- jotkut materiaalit esim. hinnastot toimivat paremmin verkkosivuilla kuin somessa.
- viihdyttäviä materiaaleja voi käyttää yrityksen arvojen viestimiseen ei myymiseen
- lehdistötiedotteita kannattaa jakaa myös osana yrityksen Facebook-feediä
- mainosta vain niitä julkaisuja, jotka ovat toimineet kaikkein parhaiten
- lopuksi olennaista on markkinoinnissa tarinallisuus.
Kerro, kuvaa ja jaa tarinoita tuotteen tai palvelun takaa.