Aikuisopiskelu työn ohessa,  Rakas Päiväkirja!,  Vastuullinen ompelu,  virkkaaminen

On aika sanoa hyvästi – valokuvauskoululle Puolassa

Reading Time: 5 minutes

On aika sanoa hyvästi ja jatkaa matkaa omin avuin. Sain syksyllä 2021 aloittamani valokuvausopinnot päätökseen tällä viikolla. Nyt sunnuntai-iltana olen itsekin yllättynyt siitä, mitä kaikkea olen parin vuoden aikana tullut opiskelleeksi ja kokeilleeksi. Ainakin seuraavista aiheista löysin itseltäni harjoitustöitä, ja voi olla, että listasta uupuu vielä joku nyanssi:

  • Valokuvaus
  • Kameran käyttö
  • Valaistus
  • Kompositio
  • Maisemakuvaus
  • Potrettikuvaus
  • Muotivalokuvaus
  • Mainosvalokuvaus
  • Häävalokuvaus
  • Analoginen valokuvaus ja kuvien kehittäminen itse
  • Alastonkuvaus
  • Reportaasit, visuaalinen tarinan kerronta
  • Still life -valokuvaus
  • Henkilökuvat ja potretit
  • Ruokavalokuvaus
  • Graafinen suunnittelu
  • Elokuvatuotanto
  • Kuvien jälkikäsittely (Lightroom, Photoshop)
  • Vaihtoehtoiset valokuvausmuodot (gum printing, syanotype, neulareikäkamera)
  • Digitaalinen valokuvaus, mukaan lukien tulostaminen taidepapereille ja näyttelyn rakentaminen
  • Maisema- ja arkkitehtuurivalokuvaus
  • Valokuvauksen historia ja eri taiteilijat
  • Kuvin lavastaminen (staging)
  • Erilaiset tekniikat valokuvien siirtämiseksi erilaisille pinnoille

Yritän nyt tässä kovasti muistella, mikä sai minut aloittamaan tämän harjoituksen, mutta en muista yhtään yksittäistä syytä. Voi olla, että korona-aika houkutteli minua hakemaan etäopintoja blogin kuvien parantamiseen. Ja sattuma (lue: Googlen ihanainen algoritmi) puolestaan heitti minut netin syövereissä Krakowskie Szkoły Artystycznelle Puolassa keväällä 2021. Kyseessä on yksityinen oppilaitos, jossa on lukukausimaksut, ja se taisi olla silloisista vaihtoehdoista halvin ja kattavin.

Hetkeäkään en katunut opintojen aloittamista, vaikka välillä olin helisemässä sekä koulun tiedonkulun että kymmenien harjoitustehtävien kanssa, puhumattakaan koeviikoista. Huomasin kuitenkin, että keväällä puhti oli poissa, kun oli aika tehdä valokuvausdiplomi ja järjestää valokuvanäyttely Puolassa.

Itse näyttelyn järjestäminen ei ollut niinkään haasteellista, vaan vaikeuksia tuotti sopivan aiheen löytäminen kuvattavaksi. Lopulta, kun en keksinyt mitään yllättävää, päätin ottaa kuvia omasta virkkausprojektistani. Alun perin suunnittelin reportaasityylistä lähestymistapaa, mutta ohjaavan opettajan ohjauksessa päädyin käsitetaiteeseen (conceptual), mikä olikin aivan uusi tuttavuus.

Kestävän kehityksen konsepteja tutkimassa

Lopulta päädyin tutkimaan kestävän kehityksen käsitettä päättötyössäni, sillä olin jo keväällä työssäni päivätyön puolesta perehtynyt siihen. Sain työstä arvosanan hyvä (4/6), ja ohjaajani mukaan pääasiallinen syy ”alhaiseen” arvosanaani oli se, että käsitetaide ei vakuuttanut kaikkia arvioitsijoita, jotka olivat ammattivalokuvaajia. Tosiaan minun piti esitellä kuvani ja konseptit useammalle tentaattorille Zoomin välityksellä torstaina, fyysisen näyttelyn lisäksi.

Ohjaajani, joka on sekä valokuvaaja että taiteilija, oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja hieman turhautunut saamastani arvosanasta. Itse olen sitä mieltä, että saamani arvosana vastaa hyvin sitä, kuinka paljon aikaa lopulta käytin näiden kuvien tekemiseen. Jo palauttaessani kuvia tiesin, että puuttui se ”wow-tekijä”. Aikuisopiskelijana, on osattava luovuttaa ja tyytyä hyvään, erittäin hyvän ja erinomaisen asemasta.

Alla voit tutustua joitain näyttelyssä olleisiin teoksiin ja kestävän kehityksen eri konsepteihin alkuperäisten englanninkielisten ja suomeksi käännettyjen tekstien avulla.

Interwiewing Perspectives – Kudelmien kietoutuminen

The exhibition is a story in which Finnish Sewing Influencer and Artisan Photographer Heidi Salokangas takes the viewer into the world of responsibility in the textile and fashion industry.

Green Sustainability
The initial pieces showcased in the exhibition serve as a reminder that the most basic step towards being environmentally conscious is to make use of the materials we already have at our fingertips.
The Bolero in the exhibition is made from yarns that have been marinating on the shelf after several years of unfinished and dismantled projects.

Social Sustainability
These works remind us that there is no known machine in the world that can crochet, so every stitch is handmade by someone most likely somewhere in India and China. What do we know about their working conditions? How dusty and dirty there is?

Economical Sustainability
“For this project, I crocheted a total of 96 pieces, even though not all of them were necessary for the bolero. Each square took approximately 20 minutes to complete. It took approximately 40 hours to complete the process of steaming, assembling, and finishing this product. To earn an adequate hourly wage that would support living in Finland, the selling price would need to be at least 846 euros as an entrepreneur. Do we have the willingness to compensate a fair living wage for work, or do we go shopping at a thrift store?”, continues Salokangas.

Cultural Sustainability
The third section of the exhibition pays homage to the rich Finnish craft tradition that has been a part of the school curriculum since the 1860s and continues to be taught today, over 150 years later. “As a tribute to this heritage, I find it natural to pick up a crochet hook and follow the 1955’s model from Finnish Omin käsin -magazine, when it was time to prepare my photography diploma work”, says Salokangas

Bite the Bullet
The exhibition’s concluding pieces serve as a criticism that fashion photography frequently exploits pristine nature to promote fashion and textile products. Nature likely enjoys being photographed if we take care not to harm it and put ourselves in danger.

Näyttely on tarina, jossa suomalainen ompeluvaikuttaja ja käsityövalokuvaaja Heidi Salokangas johdattaa katsojan vastuullisuuden maailmaan tekstiili- ja muotialalla.

Vihreä kestävyys Näyttelyn alussa esiteltävät teokset muistuttavat meitä siitä, että ympäristötietoisuuden perusaskel on hyödyntää jo olemassa olevia materiaaleja. Näyttelyssä esillä oleva bolero on tehty langoista, jotka ovat vuosikausia odottaneet hyllyllä keskeneräisten ja purettujen projektien jälkeen.

Sosiaalinen kestävyys Nämä teokset muistuttavat meitä siitä, että maailmassa ei ole tiedossa konetta, joka osaisi virkata, joten jokainen silmukka on tehty käsin jossain todennäköisesti Intiassa tai Kiinassa. Mitä tiedämme heidän työoloistaan? Kuinka pölyistä ja likaista siellä on?

Taloudellinen kestävyys ”Tätä projektia varten virkkasin yhteensä 96 palaa, vaikka kaikkia niitä ei tarvittu boleroon. Yhden neliön tekemiseen meni noin 20 minuuttia. Prosessin viimeistelyyn, höyryttämiseen ja kokoonpanoon meni noin 40 tuntia. Ansaitakseni riittävän tuntipalkan, joka tukisi elämistä Suomessa, myyntihinnan olisi oltava vähintään 846 euroa yrittäjänä. Olemmeko valmiita korvaamaan reilun elämispalkan työstä vai menemmekö ostoksille kirpputorille?”, jatkaa Salokangas.

Kulttuurinen kestävyys Näyttelyn kolmas osio on kunnianosoitus rikkaalle suomalaiselle käsityöperinteelle, joka on ollut osa koulun opetussuunnitelmaa jo 1860-luvulta lähtien ja jota opetetaan edelleen yli 150 vuotta myöhemmin. ”Kun valmistelin valokuvausdiplomityötäni, oli luontevaa ottaa koukku käteeni ja seurata vuoden 1955 mallia Suomen Omin käsin -lehdestä”, kertoo Salokangas.

Pureskele totuus Näyttelyn päätösteokset toimivat kritiikkinä sille, että muotikuvaus usein hyödyntää koskematonta luontoa edistääkseen muoti- ja tekstiilituotteita. Luonto todennäköisesti nauttii valokuvattavana olemisesta, jos huolehdimme siitä, ettemme vahingoita sitä ja laita itseämme vaaraan.

Avajaistunnelmia…

Lopuksi

Eräs opettajistani sanoi avajaisiltana, kun valitin epämääräistä tyytymättömyyttäni, että hänestä intensiivisen ”valokuvausprojektin valmistuminen on kuin avioero”. En ehkä itse käyttäisi ihan noita sanoja, sillä olen itsekin kokenut eron, mutta haikeat fiilikset minulla kuitenkin on.

Voit kurkata videolta tunnelmia juhannusviikolta Puolasta, kun kävin järjestämässä näyttelyä siellä yhdessä ohjaavan opettajani kanssa.

6 Comments

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *